22 Disember 2011

Salah Ker Berstatus Bujang???

Assalamualaikum Semua..
Mungkin dulu atau sekarang korang pernah rasa macam aku pernah rasa sekarang..nak tau apa rasa tu?? Rasa boring bila nak menjawab soalan2 cepu emas, cepu perak ke cepu gangsa sekalipun..nak tau apa plak soalan nyer yang sampai aku leh jadi boring tu?? soalan pasal KAHWIN..


Kadang2 aku terpikir adakah memang menjadi trend ker atau memang menjadi kewajiban di kalangan orang2 kita mesti kena kahwin cepat2..terutama kalau balik kampung, ada dengan saudara mara atau jiran2 sekampung, mesti soalan tu la yang keluar...adoii tolong laa jangan laa tanya soalan2 peribadi tu banyak2 kali sangat..aku sendiri pun takde jawapan kenapa aku masih lagi bujang sampai sekarang sedangkan kawan2 aku majoriti dah kawin dan dah ada anak2..ada pulak tu yang dah kawin, bercerai dan kawin lagi sekali dah pun tapi aku masih lagi belum nak  menamatkan zaman bujang aku..pada aku, aku hanya berpegang pada takdir Allah s.w.t..kita hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan segala2nya..walau kita rancang dengan penuh teliti dan rapi sekalipun tetapi jika tanpa izin dariNya tetap jugak takkan berlaku..ada saja halangannya..tetapi jika Tuhan memang mengizinkan semuanya akan berlaku dengan lancar dan diberi jalan tanpa sebarang halangan pun..


Kadang2 jadi pelik dengan sikap sesetengah orang yang suka bertanyakan status orang di khalayak ramai..penting sangat ke soalan tu sampai depan semua orang pun nak ditanyakan soalan macam tu..?? cuba pikir dengan akal jangan main sedap mulut jer bertanya hal peribadi orang..banyak lagi soalan lain yang kita boleh tanya dan kita boleh sembang selain dari soalan2 macam tu..kadang2 aku rasa soalan macam tu boleh menjatuhkan air muka seseorang tu..ha laa cuba korang bayangkan kalau orang tu dah umur 30++ tahun tapi masih tak kawin2 lagi mesti laa dia jadi segan nak jawab soalan maut tu depan semua orang..mesti orang akan pikir macam2 pasal dia..mesti ada tanggapan yang kata mesti dia  terlalu memilih, atau mungkin tak suka berkawan sampai takde pakwe langsung..ataupun memang dia tak laku sampai takde sape nak masuk meminang..


Salah ker berstatus bujang jika benar2 belum bertemu jodoh??..atau salah ker jika kita lambat kahwin?? adakah kawin awal tu boleh menjamin kebahgiaan rumah tangga untuk selama-lamanya?? memang semua nya Allah yang tentukan jadi kita kena laa berbalik pada Allah bila dalam segala hal pun.orang lain hanya pandai bercakap, pandai menunding jari sedangkan kekuasaan dan takdir dari Allah langsung di tolak ke tepi..


Bukan bermakna bila kita sudah ada kekasih, kita boleh melangsungkan perkahwinan secepat mungkin..ada sesetengah orang mungkin ada masalah dengan kewangan dan ada sesetengah orang plak wang bukan menjadi masalah utama mungkin ada hal lain contohnya nak sambung belajar dahulu sebab tak mahu campur adukkan study dan family bila berkahwin nanti..atau ada sebab2 lain..kita tak tahu apa masalah orang lain betul tak??..kalau bagitau pun bukan boleh tolong settle pun..sekadar jadi tukang dengar pastu kalau yang jenis tak sayang mulut tu lepas dengar masalah tu pegi pulak bergebang hal kita kat orang lain..last2 semua orang tau masalah kita tu!!



Kesimpulannya senang jer..walaupun aku kini berusia 26 tahun dan beberapa hari lagi nak 2012 ni aku nak mencecah umur 27 tahun dan aku masih lagi berstatus bujang namun aku bersyukur sebab Tuhan telah temukan aku dengan Encik Saiful walaupun tanpa ikatan suami isteri..memang perancangan untuk mengakhiri zaman bujang itu ada tetapi mungkin belum mendapat keizinan dari Allah..doa aku moga tahun 2012 ni, status bujang itu akan berakhir..Amin!!!


20 ulasan:

nur anis berkata...

tu la..saya yang baru habis belajar ni pun orang tanya je...

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

bosan la soalan ni sis oi..pekak aje telibga dgr!!

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: nur anis

ntah laa mulut orang kan mana kita leh tutup..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: nuyui

haa tau takpe..memang bosan tahap melampau..

sharahgorgeous.blogspot.com berkata...

sapa cakap salah...habaq mai! habaq mai!...

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: sharahgorgeous

hang laa yang cakap salah..hahaha

Fazleyatul Aini berkata...

ye sama2 la kita berdoa agar di perkenankan jodoh kita ni yg baik2. insyaAllah

IntaNBerliaN berkata...

buat xtau je apa dorg tanya tu.. lgpun xdala tua pun umo 26 tu..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: Lya Colours

Insyaallah..Amin!!!

saffiya_aleesya @ echa berkata...

to: IntaNBerliaN

yerlaa tengah belajar jadi pekak dengan soalan2 macam tu..malas ambil kisah..

Unknown berkata...

bg abg la kan ..sama ja ..single @ couple ..

LydSunshine berkata...

Semoga diizinkan Allah untuk berkahwin tahun 2012. Dulu pun penah rasa cenggini. Komen tentang perkara ini ada di entry ;

http://lydsunshine.blogspot.com/2011/07/kusangkakan-rimas-ini-hanya-sementara.html

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: khairul

single tu tak sama dengan ada partner laa..kawin itu penting pada saya..takkan kita nak hidup sorang2 sampai tua kan..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: LydSunshine

terima kasih doakan saya yer..amin!!

ok nanti saya terjah entri awak tu..

EkaTikah berkata...

Single is the best.. :)

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:^^eKaTiKaH^^

best tapi tak selama2 nyer best..kita tak selamanya muda..kena ada teman hidup juga..

aamalinaazman berkata...

akaakkk dh ni
upssss, tersasul kat ats ye
betol2 kak :))


jodoh semua ditgn tuhan kan..
sape yg x nak kawen
semua org nk kawen
so, kite leh nk mmpersoalkan bile kite2 ni nak kawen kan..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:aimie amalina

yer betul tu jodoh di tangan tuhan

Masya berkata...

jodoh pertemuan ajal maut semua ketentuan allah yg penting usaha utk mencari yang terbaik insyaallah... kalau ade jodoh dgn saiful jemputlah kami ni... hihihihi....

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Masya

Insyaallah saya akan jemput kawan2 blog..