23 Disember 2011

Katakan Tidak Pada Menjahit??

Assalamualaikum Semua..
Tetiba hari ni aku nak bukak topik pasal menjahit..korang suka menjahit tak?? Serius aku bukan tak suka tapi memang aku tak reti..aku suka tengok orang menjahit jer laa..tambah2 lagi kalau orang menjahit manik..halus jer hasil tangan diorang..cantik dan kemas jer..suka aku tengok..tapi untuk aku memegang benang dan jarum dan mengadap benda tu memang aku tak sanggup..aku respect ar sape2 antara korang yang memang ada hobi dalam jahit menjahit ni..


Dulu aku ingat lagi, mak aku bising2 suruh pegi belajar menjahit..aku dan kakak aku punya laa tak nak..macam2 alasan laa yang aku dan akak aku bagi kat mak..mak cakap senang kalau dah pandai menjahit ni..baju sendiri tak payah hantar upah kat orang..kita boleh jahit sendiri..sekarang ni upah jahit baju pun dah mahal..kami buat tak tau jer sebab masa tu terpikir, ala apa susah, agak2 tak reti hantar jela upah kat tukang jahit..dan kesannya bila sekarang, dah terasa upah baju tu dah mahal mula terasa menyesal kenapa tak belajar menjahit dari dulu2 lagi..sebab mak aku pernah sound akak aku balik bila akak aku merungut upah baju dah mahal pastu dia nak amik kelas belajar menjahit plak..mak aku pun apa lagi, kasi fire laa.."haa tu la dulu mak suruh belajar tak nak, sekarang baru nak tergedik2 nak belajar..tau pulak ko upah dah mahal kan..akak aku terkulat2 laa bila kena fire ngan mak aku..aku plak diam jer malas nak menyampuk kang aku plak kena fire sekali sebab aku tengok mak aku dah mcm ultraman je, ckp sikit nak fire..cakap sikit nak fire..


Pada aku nak menjahit ni kena betul2 ada minat..kalau setakat kau nak acah2 je konon2 nak mengisi masa lapang baik kau lupakan aje niat tak bape nak serius kau tu..sebab nak menjahit ni nak kena tekun sebab dulu aku tengok mak aku punya laa lama duduk kat kerusi mengadap mesin jahit tambah2 plak time nak raya..siap amik upah jahit baju tu..pastu plak kalau jahit langsir, aduhh aku tengok pun aku leh sakit pinggang..kang melekat plak punggung tu kat kerusi sebab duduk menjahit lama sangat..



Tapi serius bab2 menjahit ni bukan lah satu perkara yang di pandang remeh..sebab dari menjahit ni laa kita boleh menjana pendapatan yang lumayan (wah cakap dah macam pakar ekonomi jer)..haa laa tambah2 lagi kalau time raya dan hujung2 tahun..orang berlumba2 menghantar baju pada tukang jahit..kang lambat antar ada plak yang tak berbaju raya nanti...yang hujung tahun plak kes nak melaram bila pergi kenduri kawin..kalau yang amik tempahan langsir lagi laa masyuk..ada jiran aku dia boleh buat rumah guna duit upah menjahit tu jer dia himpun2 lama2 leh buat umah besar ko tau tak..



Tapi nak buat macamna kan, sebab tangan aku ni memang keras macam kayu kalau bab2 nak menjahit ni..nak pegang mesin jahit lagi laa..jadi terima jela nasib, baju2 semua kena tempah sebab mak aku dah bersara dari dunia menjahit ni..lagipun dah rabun kang puas2 nak jahit baju terjahit tangan plak..oohh tidak minta simpang yer mak!!! biar lah anak mu ini menghantar tempah pada orang lain..mahal pun mahal laa janji mak duk umah diam2 ok!!


36 ulasan:

khairul berkata...

wife abg baru dok berjinak2 dlm menjahit ni

nur anis berkata...

saya suka menjahit..tapi tak la pandai..setakat jahit sikit-sikit boleh la..:)

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

ntah bila nk belajar mnjht bju..mesti besh..

Lya Colours berkata...

jahit seluar koyak reti la. hehe

sharahgorgeous.blogspot.com berkata...

aku suka jahit manik jer...jahit baju tak minat langsung

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: khairul

haa bgus laa wife dah mula belajar menjahit..leh save budget

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: nur anis

ok laa tu sikit daripada aku taak tau langsung nak menjahit..sedih tauu

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: nuyui

ha'ah mesti best kalau pandai jahit baju kan..dah tak larat nak menanggung kos tempah..mahal dah

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: LyaColours

aku pun sama..jahit butang yg tercabut tu reti laa nak lebih2 memang aku tak reti

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: sharahgorgeous

yer hang memang pandai jahit manik..hg kena jahit manik baju raya aku thn depan ok..aku dah booking ni..

Cikpuan rara berkata...

dye kena ada minat kan dear.rara ni bulan depan nk masuk kelas menjahit.hehehe

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: Cikpuan rara

yer kena ada minat..oohh ye ke!! nak masuk kelas menjahit yer..ok belajar rajin2 tau..takmo belajar sekerat jalan jer..

LydSunshine berkata...

Huhhhh... makin berkobar-kobar nak belajar menjahit dan beli mesin jahit ni. Sama la apa yg saya fikir sebab payah nak tempah baju, mahal. Lagipun nnt kalau dah ada anak, senang. Baju dierang masa derang kecik, bleh la jahit sendiri. Semua kan tau baju kanak2 lebih mahal drpd baju mak dan ayah kanak2 tu. Rabak la poket. Kalu reti jahit sendiri, kan jimat skit. Beli je kain cotton corak2 polkadot, buat baju melayu anak, baju kurung anak, sedondon, dgn bapak dia skali. Kalau taknak pakai, nnt mama merajuk. *mcm la dah ada anak.. * heheh.

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: LydSunshine

wahh dah semangat nak belajar menjahit ekk..yer saya sokong baju kanak2 lagi mahal dari baju orang dewasa..ala takpe bab anak tu rezeki Tuhan yg bagi..jadi harap bersabar dan tggu giliran anda yer..ahaks

ikatankasihku berkata...

samalah kita, tangan macam kayu besbol,..hehehe..ape pon tak boleh..hehehe

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: ikatankasihku

hahaha yer sama laa kita ni kak..

IntaNBerliaN berkata...

sy tak reti jahit tp abah saya mmg reti sgt bab2 jahit ni cuma saya ni xreti sbb x minat..hihii

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: IntaNBerliaN

yer laa menjahit ni kena ada minat kan..

ubaidillah zulkefli berkata...

jdi tukang jahit buleh jadi kaye kot.. :)

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:ubaidillah zulkefli

yer kalau kita tekun amik upah menjahit tu memang leh buat duit tau..!!!

Arizakiah berkata...

Orang menjahit perlu sabar....mummy memang tak boleh menjahit kerana mummy jenis kurang sabar...

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To: Arizakiah

emm sama laa kita..saya pun bukan penyabar org nyer.

aimie amalina berkata...

suke sgt mnjahit
huhuhu
tp x berkesempatan lagi nak belaja ecah
kalo boleh mang nk belaja
save skit
dan boleh buat bju kurung byk2
hehehe :))

Teenager Housemaid berkata...

yeaa, betul..
katakan tidak pada menjahit..hehehe..
tak reti menjahit..
and tak minat pun..:)

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:aimie amalina

yer betul tu boleh save budget kan!!!

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Teenager Housemaid

yer sama laa kita..yea2 ada geng!!!

~kiinaa~ berkata...

malang nye saye tak penah bernafsu nak belajar menjahit :))

shahrazali berkata...

best tau kalau pandai menjahit... tp sy x pandai pun... setakat jahit sluar koyak sikit2 tu ok la.. upah menjahit baju mahal,, beli je la yg dah siap...

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:~kiinaa~

hahaha sampai tak bernafsu nak menjahit tu..takpe2 kita beli n tempah je laa yer kiinaa..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:shahrazali

ko tak pandai??aku ni lagi laa tak pandai menjahit huhuhu..haa kira pandai laa jugak tu walau hanya menjahit seluar koyak hehehe

Nurul Iman Rosman berkata...

suke tengok orang menjahit,
tapi tak reti dan malas nak jahit sendiri.

haiyoyo, ape nak jadi.

btw, hai kawan baru. hehe ;)

Cik Muda Sae berkata...

ko belajar la menjait..nanti aku hantar kat ko...senang...kuikuikui...~

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Nurul Iman Rosman

hai kawan baru!! hehehe
ape pun time kasih sudi singgah, bg komen n follow ekk..nak kena buat kunjungan balas ni..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Cik Muda Sae

Oohh tidak2!! aku memang takde minat nak menjahit laa..tapi kalau ko nak hantar baju kat aku,upah aku ko kena kasi double hahaha..

TwIstiEs*meSti Mau* berkata...

jahit luka bleh laa.....hahaa

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:TwIstiEs*meSti Mau*

jahit luka?? waa tidakkkk!!! lagi laa aku takut nak jahit..