19 Januari 2012

Kura-Kura Ku Sayang...

Assalamualaikum Semua..

Hari ni aku saja nak cerita pasal binatang peliharaan aku..aku ni memang jenis penakut ngan binatang yang berbulu contoh macam kucing ke, arnab ke dan apa ke nama spesies yang orang dok bela skrg ni sugar glider..ohh tidak sampai mati pun aku takkan bela binatang tu sebab aku takut dan geli dengan binatang  macam tu..nak pegang pun aku takut ni kan plak nak bela dan nak bermanja2 ngan binatang tu..mungkin orang lain suka sangat sebab aku tengok ada sesetengah blogger dok bergambar sakan ngn sugar glider dlm blog diorang hehehe...


Aku cuma suka bela kura-kura ngan ikan laga jer sebab 2 jenis binatang ni tak banyak ragam..tapi sekarang ni aku bela kura-kura jer..aku ada bela 3 ekor kura-kura nama kiki, kiko dan ciko tapiiiiii cuma tinggal 2 jer sebab ciko dah mati..aku pun tak tau kenapa tapi aku tengok sebelum ciko mati, ciko tak nak makan dan banyak termenung jer, pastu bawah badan ciko macam lembik jer tau2 ciko dah mati..kesian ciko huhuhu.jadi tinggal jela kiki dan kiko jer..



Tapiiiiiiiiiiii yang aku jadi sedih sebab kiki ngan kiko pun dah takde ngan aku skrg..bukan sebab mati tapi ni semua mak punya hal laa ni..ada ker mak aku bagi kura-kura tu kat dua pupu aku..bila aku balik kg aku tengok2 kiki n kiko dah takde..aku terus tanya mak.."mana adik punya kura-kura??" mak aku dengan slumber jawab "mak dah bagi kat aslam ngn ijat sebab semalam diorang datang sini pastu diorang nak kura-kura tu nak bawak balik jadi takkan laa mak kata tak boleh plak, mak bagi jela.." adoiii sesedap rasa jer dua pupu aku ni merembat kura-kura aku..yang aku jadi geram dah laa kura-kura aku diorang ambil pastu ngan bekas kura-kura tu pun diorang sebat..korang ingat aku men ambik free jer ker kura-kura tu kat kedai?? ingat aku ada share bisnes ke ngan tokei kedai tu sampai korang sedap2 jer buat pakej amik kura-kura siap ngn bekas2 sekali?? sabar jela banyak2 dapat dua pupu macam ni..pikir budak2 jer adoiiii



p/s: aku tak kira aku nak beli kura-kura jugak..

45 ulasan:

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

xpernh bela kura2..hihi.

ikatankasihku berkata...

hahahaha, selamber jer amik dr owner dia.hahahaha..

akak pon penah bela kura2, smpi dia besar, pastu lepaskan kat tasik... =D

Cik Ina Do Do Cheng berkata...

bela kura-kura okey, tak bau ke ? serius cik ina salute ngan orang yang ada haiwan kesayangan ni.

IntaNBerliaN berkata...

akak xsuka bela binatang apa2 pun..hahhah.... sbb takut nak pegang..hihii

Nazayiena berkata...

Anak kak Nurul pun ada bela 2 ekor kura2...dah besar dan terpaksa htr kpg, sana ada aquarium besar blh masukkan.........

Suraya Baharun berkata...

sian nye...kura2 kesayangan dah ilang..nanti cari yang baru k...

Masya berkata...

echa ni mara pun kt baca ayat echa masih nak tergelak tau... mesti muka echa geram jerkan dapat tau mak bg tau sepupu amik kura² dgn bekas²nya sekali.....

wahida berkata...

hari tu ada anak nak bela kura2..tapi tak bagi sbb takut mati jer..huhu...

eRza farEeha berkata...

bela kuar2 pon nice jugak kn..ehee..:)

Kancil 8349 berkata...

apasal ndak suka binatang yang berbulu...best peluk benda tu..hehehe...apapun kancil ndak pernah bela kura2 lagi..

El-Janna berkata...

geli dgn kura2-.-"

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:nuyui a.k.a miss YUI

cuba laa bela klu tak pernah bela..comeii jer tp minat kan tak sama hehehe

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:ikatankasihku

wahh sama laa kita sblum ni ada bela kura2 sampai besar pastu lepas kat tasik..tp kesian sbb kura2 tu blur tak tau cari makan sendiri..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Cik Ina Do Do Cheng

bela kura2 ok tak banyak ragam cumaa kena rajin basuh bekas dia..sbb nak elakkan air kura-kura tu berbau..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:IntaNBerliaN

hahaha oooo takut eekkk!!!

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Nazayiena

wahh bagus laa kalau macam tu..ada kolam besar nak simpan klu kura2 tu dah besar..saya terpaksa lepaskan kat tasik jer..syg tu mmmg laa syg tp takde tempat nak simpan..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Suraya Baharun

yer saya memang nak cari kura2 yg baru pun ngn bekas yg baru sekali sebab diorang dah rembat ngn bekas2sekali..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Masya

ha laa mmg geram bila mak bgtau macam tu..tp nak buat mcmna saya hentak2 kaki dr malam sampai ke pagi pun kura2 tu dah kena rembat!!!

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:wahida

tu laa takut mati sebab time kita bela tu dia mmg kecik besar duit 50sen jer tu yg senang nak mati tp jarang2 laa berlaku..nisbah dlm 1:10 laa yg mati tu pun..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:eRza farEeha

yupp..ok laa bela kura2 ni sbb tak banyak ragam cuma kena rajin cuci bekas jer takut air tu berbau..tp kalau dah malas sgt baik beli patung kura2 jer senang tak payah basuh bekas n tak payah bg makan hehehe

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Kancil 8349

adoii mmg tak boleh laa ngn bintang berbulu ni sbb saya takut dan geli..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:El-Janna

awak geli ngan kura2 saya pulak geli ngan binatang berbulu hehehe.. biasalah minat tu tak sama kan ;-)

ieyza afieyna berkata...

seriusly ? mcm xcye lak.. ade gak eh org yg takut binatang berbulu.. tapi knape ea ? hee

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:ieyza afieyna

kena percaya jugak sebab ni bukan cobaan ni betul2..saya memang penakut sangat2 ngan kucing..saya rasa macam kucing tu nak terkam kaki saya..serius saya akan rasa sangat tak selesa bila singgah gerai yang ada kucing berlegar2 bawah meja makan rasa macam nak angkat kaki bersila atas kerusi jer..

shahrazali berkata...

best ker bela kura-kura???
macam bosan jek...hehe..sbb xleh nk main2 dgn dia...

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:shahrazali

best sama laa macam kita bela ikan..kita pun tak dapat main ngn ikan kan sebab dlm akuarium atau dalam kolam cuma bila kita bagi dia makan n tengok dia kita jadi rileks jer..saya ni sebenarnya penakut ngn binatang tapi hati nak bela jugak binatang jadi pilih laa binatang yang tak bergerak kat luar..dok je dlm bekas, saya tak payah pegang sangat hehehe

msredcheesecake berkata...

Eee... Sedihnya pets kita kena amek.... Saba je la

Lya Colours berkata...

dalam kolam ikan kat rumah aku ada 2 kura2 kecik, dalam besa tapak tangan je
sekali hari tu kawan mak aku pny anak, punya nakal budak tu, dia amik kura2 tu lepas tu lepas dalam paya sebelah rumah aku ni
uuwaaaaaaaaaa aku rasa nak lempang2 je budak tu
suka2 dia je
ingat aku beli kura2 pakai daun kering ke
ggrrrrrr

LydSunshine berkata...

Anak buah kita panggil kura-kura = tuye-tuye sebab pelat. Comel kan kura2. Kita suka semua haiwan tak kirala, kucing ke arnab ke. Kucing la paling suka sbb boleh peluk2.

Takpe la... saya yakin beberapa hari lagi, en saiful akan hadiahkan kura2 baru utk awk. Hehehe.

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:LydSunshine

hahaha pelat yer anak buah..tuye-tuye

Lady Milo berkata...

saya ada bela ikan laga, lasak dan senang jaga :-)

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Lady Milo

yer betul tu ikan laga sangat senang nak jaga..

deardearyhaty.blogspot.com berkata...

comeynye kure2 2..:)

ubaidillah zulkefli berkata...

cicak tokek bes jugak untuk di bela..sekadar perkongsian ahakss..

agak masalah berkata...

kura2 antara pet yang senang nak dijaga. pasal air busuk tu, jangan bagi makanan banyak2. kura2 syok wo. cuba lepas dia kat atas lantai

kalau ada masa, jemput dtg blog sy

nur ika berkata...

tol..ika bela time beli besar 50sen jee..tak terfikir jd sebesar piring daa..^,^

eintan nurfuzie berkata...

kura kura x sedap di peluk..kucing lgi sedap..ehhehhe

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:msredcheesecake

ha laa sedih tau campur geram huhuhu

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:Lya Colours

adoiii tu kira mencabar tahap kesabaran dah tu kan Lya..pikir budak2 je kan!!!

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:deardearyhaty

kura2 memang comeiii keciikkk jer

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:ubaidillah zulkefli

cicak??? ooohhhhh tidakkkk cabuttttt

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:agak masalah

yupp sangat setuju dgn awak..jgn bg makanan banyak2 nanti air dia keruh dan cepat busuk..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:nur ika

kura2 cepat besar kalau rajin makan..tapi bila dah besar piring jd masalah xtau nak buh kat mana..

saffiya_aleesya @ echa berkata...

To:eintan nurfuzie

memang laa sebab dia berbulu tapi saya takut kucing huhuhu

jia_najihah berkata...

sy dlu pnh bela...seko je la..tp mati..dia xnk mkn pon..bela dln sbulan lbh pastu kiok...ada petua x?ke mmg xleh bela seko2?kne spasang?