16 Julai 2012

Sayur Kampung...

Assalamualaikum Semua...

Bila sebut sayur kampung je dah terbayang dalam kepala otak betapa kecur liur bila terbayangkan pelbagai masakan berasakan sayur2 kampung..yela tambah2 plak tak lama lagi dah nak masuk Bulan Ramadhan kan jadi macam2 juadah laa yang jadi pembuka selera..tapi bagi aku sayur kampung memang sangat2 boleh membuka selera dan kalau korang nak tau sayur kampung yang paling aku suka ialah PUCUK PAKU..aku boleh kecur liur dan tetiba terbuka selera nak makan bila terpandangkan pucuk paku ni..


Selain pucuk paku banyak lagi jenis sayur-sayur kampung yang sememangnya boleh membuka selera bagi para penggemar macam rebung, keladi, pucuk ubi, kangkung, nangka muda, jantung pisang termasuk segala ulam-ulaman kampung..Mungkin ada antara korang yang gemarkan sayur kampung dan ada pulak yang tidak..yerla selera masing2 kan mana nak sama yer dak..jadi apa kata kita sama2 berkongsi rasa dan selera tentang sayur kampung apa yang korang suka tambah2 sebagai juadah berbuka puasa nanti..



p/s: serius aku teringin cendawan busut..sedapnya kalau di masak rebus air jer..wangi jer!!!

30 ulasan:

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

sedapnya...

QasehnyaRania berkata...

ciksu mai setelah sekian lama berdiam diri...how r u dear...?

ciksu penggemar ulam2 kg...
petai,jering,ulam raja,pucuk selom...dah kecur air liur dah ni..:)

Lya Colours berkata...

aku suka pucuk paku masak lemak cili padi. nangka masak lemak. jantung pisang masak lemak. haha matikla sume lemak2 je

lia berkata...

suka smua sayur kampung.... ulam jantung cicah sambal belacan pon da layannn abes...

Kesuma Angsana berkata...

sedap n KA pown suka,, baru je makan cendawan busut terbaik tau!

msredcheesecake berkata...

SUKA ULAM, BAIK TUK KESIHATAN...

msredcheesecake berkata...

SUKA ULAM, BAIK TUK KESIHATAN...

Cinta Misteri berkata...

Aduhaiìì, kena plak urap pucuk ubi, sayur manis masak air letak labu, nangka /pisang masak lemak, jantung steam...ad0iyaiìì..., btullah, ramadhan nnti psti byk gerai jual sayur2 kampung. Naknak gerai nasi campur.

Mrs Ledibet berkata...

kte pun suka yang hat buat ulam² tu hehe

maszull berkata...

assalamualaikum ecah...memang pembuka selera betul kalau ada ulam2 n sayur kampung ni...:)

Masya berkata...

akak semua ulam kampung pun suke.. selagi tekak ni mampu telan.. jgnlah pelik sgt udah... rebung tak suke.. sbb bau dia kot.. yg herannya jering bau jugak.. tp ok jer makan..

tibe² teringin pucuk betik huhuhuhu..

sharahgorgeous.blogspot.com berkata...

Dear Echa,
Aku tau la ni hang tengah kempunan gulai lemak pucuk paku kan? Sebab tu la hang buat entry ni...kan Penang ni susah woooo nak cari pucuk paku...lagipun depa xpandai makan...orang pekan la katakan...

Cik Ina Do Do Cheng berkata...

ko sebut cendawan busut cik ina teringat masa duk estet, lepas hujan memutih cendawan tu naik, buat masak air goreng pun sodap buh sikit halia ngan lada hitam.

Suraya Baharun berkata...

suka sangat masak lemak cili api pucuk paku...makan lak ngan sambal belacan & ikan masin...sedap nye...

LydSunshine berkata...

Akak pun suka pucuk paku dgn nangka. Lagi suka jugak batang keladi masak asam pedas. Lauk kampung mmg terbaik.

IntaNBerliaN berkata...

ulam ulaman mmg sedap.. cicah sambal belacan :-)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sayur kampung mmg sedap terutamanya batang keladi dgn kulat (mcm cendawan tu) :)

Bulan Syurga Firdausi berkata...

alamak sy x penah mkn la cendawan tu heee

iEdA berkata...

ida suka ulam raja ngn selom..pucuk paku ni krg sket..kalo dpt mkn ngn nasi pns2 mmg sedap..heee :)

Cik Nur berkata...

sayur kampung mmg terbaik..!

ainraus berkata...

ain tak makan sayur. :(
sebab tu kot kulit tak berapa nak cantik? hihihihi.

Mr.Clive berkata...

ahhhh....kalau saya, khailan ok la jugak...mula berkenan semenjak tahun lepas... :P

anitadiana berkata...

kak ita sekarang mengidap makan sayur kg...memang anak kg betulkan...nasib baik mak bawa cendawan(sisir).. dan daun pucuk cemperai(tak tahu nama apa kalu kg lain panggil)..sedapnya...tak pernah jumpa di K.l ne..lg..sedapnya...

Che Rosliza Che mat berkata...

rindu pucuk paku...ingat masa kecik dulu...selalu kutip dalam semak hihihi

Nurul Husna Mohd Hassan berkata...

kat kg saya kena naik bukit carik pucuk paku, tapi memang banyak la. berebut2 nak kutip.

Norsalmi berkata...

Ingat masa kecik2 dulu.. Cari pucuk paku kat tepi sungai dgn adik2.. Bulan puasa ni akak suka kerabu pucuk paku..
Akak singgah balas kunjungan & follow..

CikOdah Gebu berkata...

Tak lengkap makanan CikOdah tanpa ulamdan sayuran hijau ni.Pucuk paku tu dibuat kerabu memang masyuk.Salam kenal dari CikOdah.CikOdah follow sini ye..

GreenJade berkata...

ceQ suka pucuk betik..pahit2 tp mables..

buat kerabu sedap..celur buat ulam pun best..hehehe

Pondok Usang berkata...

mmg terbaek... paling febret pucuk paku dan ubi.. =)

Mas Zull berkata...

assalamualaikum ecah...sedapnya tengok sayur pucuk paku tu...:)